آموزش رفع خجالت آموزش رفع خجالت .

آموزش رفع خجالت

7 تكنيك‌ تقويت فن بيان و بهبود فن بيان

 

تكنيك هاي بهبود فن بيان معرفي شده در اين مقاله به شما كمك مي‌كنند تا بتوانيد بيان‌تان را تقويت كرده و تايثرگذارتر از گذشته با ديگران صحبت كنيد.

شما در هر جايگاه و موقعيتي كه باشيد نياز به يادگيري مهارت فن بيان داريد. زيرا تنها در اين صورت است كه مي‌توانيد از ديگران متمايز شويد، توجه و نظر ديگران را به خود جلب كنيد، منظورتان را واضح و شفاف با ديگران در ميان بگذاريد، در مذاكرات و متقاعدسازي ديگران موفق عمل كنيد و از همه مهم‌تر با برقراري روابط بهتر با ديگران، به جايگاه دلخواه‌تان دست پيدا كنيد.

آماندا ويكرز و استيو باويستر در كتاب خودآموز سخنراني در مورد اهميت يادگيري اين مهارت در زندگي رزمره نوشته‌اند: «واقعيت اين است كه ما صرفا به اين اكتفا نمي‌كنيم كه بگوييم سخنراني يك مهارت ضروري براي كسب و كار است. بلكه يك مهارت ضروري زندگي نيز هست. اگر نتوانيد به صورت اثربخش سخنراني كنيد، در تلاش‌هاي فردي‌تان نيز احتمالا درهاي زيادي به روي‌تان بسته خواهد شد.»

فن بيان قوي ؛ سوخت موتور يك سخنراني است

هر اندازه موضوع سخنراني شما جذاب و مورد نياز مخاطبان باشد و براي نوشتن متن آن زمان صرف كنيد و مطالعه كافي داشته باشيد، تنها زماني مي‌توانيد در ارائه خود موفق عمل كنيد كه مهارت هاي فن بيان را به خوبي بشناسيد.

زيرا عدم برخورداري از اين مهارت باعث مي‌شود تا يكنواخت و يا با صدايي غير قابل فهم صحبت كنيد، كلمات را واضح ادا نكنيد، نتوانيد منظورتان را به خوبي به ديگران منتقل كنيد، در حين صحبت مدام از اين شاخه به آن شاخه بپريد و به‌طور كلي مخاطبان‌تان را خسته و كلافه كنيد.

به همين دليل براي ارائه سخنراني موفق و تاثيرگذار بايد به تكنيك هاي بهبود فن بيان آگاه باشيد. تكنيك‌هايي كه با كمك آن‌ها بتوانيد زبان بدن، ترس، استرس، نحوه صحبت كردن، تن و لحن صدا و ديگر موارد مهم و اساسي را كنترل كنيد تا توانايي برقراري ارتباط مؤثر با مخاطب را به دست آوريد.

شما با آموزش ديدن، تمرين كردن و استفاده از راهكارهاي متنوع، به راحتي مي‌توانيد به تقويت فن بيان تان كمك كنيد. پيشنهاد مي‌كنم براي يادگيري بهتر اين مفهوم، مقاله كامل فن بيان را مطالعه كنيد.

در كنار خواندن مقاله‌ها، دوره رايگان آموزش فن بيان و سخنراني را تهيه كنيد. در اين دوره به شما آموزش مي‌دهيم كه چگونه مهارت‌هاي صحبت كردن و بيان‌تان را تقويت كنيد تا به نتيجه دلخواه‌تان برسيد.

عوامل موثر

در يك سخنراني موفق عوامل زيادي مانند مكث‌ها، تكيه كلام‌ها، تلفظ صحيح عبارات و لغات و همچنين آگاهي به دستور زبان مي‌توانند در زيبايي كلام و فن بيان شما تاثير بسزايي داشته باشند. مجموعه استفاده از اين عوامل، به عنوان روش هاي افزايش فن بيان شناخته مي‌شوند.

فراموش نكنيد كه شما مي‌توانيد با بياني كسل‌كننده، متن عالي يك سخنراني را به تباهي بكشانيد. به همين دليل است كه مي‌گوييم فن بيان، سوخت موتور يك سخنراني است.

اهميت يادگيري روش هاي افزايش فن بيان

حتما شما نيز اين سخن معروف را شنيده‌ايد كه مي‌گويند: «فلاني حرف‌هاي قشنگي مي‌زند، ولي قشنگ حرف نمي‌زند.» اين عبارت به اهميت فن بيان قوي در ارتباطات روزمره ما اشاره‌ دارد. در واقع شما هرچه زيباتر، شمرده‌تر و با احساس‌تر صحبت كنيد، كلام‌تان تاثيرگذاري و نفوذ بيشتري داشته و در نتيجه مي‌توانيد رابطه بهتري با اطرافيان‌تان برقرار كنيد.

لازم به ذكر است كه نحوه‌ صحبت كردن‌تان به شنونده كمك مي‌كند، منظور سخنان‌تان را به درستي و يا به اشتباه برداشت كند.

راه هاي تقويت فن بيان در برقراري ارتباط با اطرافيان به اين دليل اهميت دارد كه بتوانيد:

  • به‌طور دقيق موضوع مورد بحث را براي ديگران روشن كنيد،

  • در مخاطب تاثير گذاشته و او را متقاعد كنيد،

  • مخاطب را به انجام كاري وادار كنيد (كاري كه يا به نفع شما و يا به نفع خود مخاطب باشد)،

  • با صحبت‌هاي‌تان مخاطب را سرگرم كنيد،

  • واضح و رسا صحبت كنيد تا سوءتفاهمي ايجاد نشود،

  • و… .

نتايج استفاده از تكنيك هاي بهبود فن بيان

زماني كه بتوانيد با استفاده از روش هاي افزايش فن بيان ، لحن و بيان‌تان را بهبود ببخشيد به نتايجي مفيد و عالي دست پيدا مي‌كنيد. اين نتايج عبارتند از:

  • بسياري از پيش‌داوري‌هاي شكل گرفته در مورد خود را تغيير مي‌دهيد،

  • احترام ديگران را به تفكر و عقايدتان جلب مي‌كنيد،

  • نظر مخالف خود را راحت‌تر در جمع‌هاي مختلف بيان مي‌كنيد،،

  • از افكار و عقايدتان به بهترين شكل دفاع مي‌كنيد،

  • گفت‌گو را به سمت و نتيجه مورد دلخواه‌تان پيش مي‌ببريد.

استفاده از مهارت فن بيان در همه زمان‌ها

همان‌طور كه در ابتداي مقاله به آن اشاره كرده‌ايم، تفاوتي ندارد مخاطب شما يك كودك پنج ساله باشد يا فردي هفتاد ساله، تفاوتي ندارد براي يك جمع سه نفره از دوستان‌تان صحبت كنيد و يا براي يك جمع 300 نفره. براي اين‌كه بتوانيد كلام موثرتري داشته باشيد و مخاطب‌تان را با خودتان همراه كنيد، لازم است به اصول و تكنيك‌هاي لازم براي داشتن فن بيان قوي آگاه باشيد و به درستي آموزش ببينيد.

اين‌كه بدانيد چگونه صحبت كنيد و هر كلمه را به چه شكل بيان كنيد تا در جان مخاطب بنشيند و تاثير مطلوب بگذارد، از مواردي است كه در اين مقاله به آن پرداخته‌ايم. اين مقاله را با دقت بخوانيد تا به اين مهارت ارزشمند دست پيدا كنيد.

چگونه فن بيان خود را ارزيابي كنيم؟

براي آن‌كه بدانيد فن بيان خوبي داريد يا نه، لازم است از ديگران كمك بگيريد. بسياري از ما گمان مي‌كنيم فن بيان خوبي داريم و بسيار جذاب و لذت‌بخش موضوعي را تعريف مي‌كنيم.

براي آن‌كه مطمئن شويد به راه ها و روش هاي افزايش و تقويت فن بيان آگاهي داريد يا نه، مساله يا موضوعي كه براي شما جذاب است را انتخاب كنيد و در جمع دوستان و يا خانواده به تعريف آن بپردازيد. سپس از آن‌ها بپرسيد كه به درستي منظور شما را از بيان موضوع متوجه شده‌اند يا نه؟

نمره فن بيان

درصد برداشت صحيح ديگران از سخنان شما، نمره فن بيان‌تان خواهد بود. خجالت نكشيد، عصباني نشويد و سعي نكنيد در همان ابتداي كار مانند يك سخنران حرفه‌اي رفتار كنيد. لازم است از مخاطبان‌تان بپرسيد، كجاي مبحث را گنگ و نامفهوم بيان كرده‌ايد.

اين آزمون خودساخته به شما كمك مي‌كند تا نكات منفي فن بيان‌تان را بشناسيد و به اين نتيجه برسيد كه لازم است به تمرين كدام‌يك از تكنيك‌ها بيشتر اهميت دهيد.

آموزش تكنيك هاي بهبود و تقويت فن بيان

در ادامه به بيان تكنيك‌هايي مي‌پردازيم كه در بهبود مهارت فن بيان شما بسيار تاثيرگذار هستند. هر چه بيشتر به اين تكنيك‌ها اهميت دهيد، در مدت زمان كوتاهي شاهد تغييرات ايجاد شده، خواهيد بود.

1-شمرده شمرده صحبت كنيد

در صحبت كردن و بيان عبارات، شتاب و عجله‌اي نداشته باشيد. سعي كنيد كلمات و جملات را شمرده شمرده و واضح بيان كنيد تا مخاطب بتواند به خوبي صحبت‌هاي‌تان را درك كند. شمرده حرف زدن به اين معني نيست كه بعد از هر كلمه مكثي عميق و طولاني داشته باشيد چون اين كار مخاطب را كلافه كرده و حواسش را پرت مي‌كند.

فراموش نكنيد كه يكي از مهم‌ترين راه هاي تقويت فن بيان، شمرده و آرام صحبت كردن است. زيرا مي‌توانيد كلمات و حروف را به‌طور كامل بيان كنيد تا مخاطب به خوبي منظور شما را متوجه شود.

برخي از افراد با هيجان صحبت كردن را با صحبت عجله‌اي و پرشتاب يكسان در نظر مي‌گيريد و براي نشان دادن شور و اشتياق خود به مخاطب، تند تند صحبت مي‌كنند. اين تصور كاملا اشتباه است.

راهكار

براي شمرده شمرده صحبت كردن مي‌توانيد صداي خود را در حين صحبت با ديگران ضبط كنيد و بارها و بارها به آن گوش دهيد. به راحتي با اين كار متوجه مي‌شويد كه در حين صحبت جملات را تند و غير قابل فهم و يا شمرده و قابل فهم بيان مي‌كنيد.

2-پازل سخنراني خود را از قبل بچينيد

برايان تريسي در كتاب سخنراني موفق نوشته است: «90 درصد موفقيت شما در صحبت كردن به اين بستگي دارد كه صحبت‌هاي‌تان را چگونه برنامه‌ريزي كنيد.»

توجه داشته باشيد كه مخاطبان شما تنها از دو حس شنوايي و بينايي استفاده مي‌كنند، به همين دليل به راحتي حواس‌شان پرت مي‌شود. بنابراين براي اين‌كه بتوانيد حواس مخاطب را به صحبت‌هاي‌تان جلب كرده و توجه‌اش را تا پايان به خود معطوف كنيد، لازم است از يك چينش مناسب براي بيان سر فصل‌ها و متون سخنراني خود استفاده كنيد.

داشتن پازل و پيكربندي منظم براي سخنراني باعث انسجام بين موضوعات شده، از شاخه به شاخه شدن آن جلوگيري كرده و باعث تقويت فن بيان مي‌شود.

راهكار

تك تك لحظات سخنراني خود را طراحي و برنامه‌ريزي كنيد و اگر ايده‌اي به ذهن‌تان مي‌رسد را با ديگران به اشتراك بگذاريد تا بيشتر به نتيجه كار خود مطمئن شويد.

هر چه بيشتر بتوانيد متن سخنراني و حركات خود را تمرين كنيد، بهتر مي‌‌توانيد متن و حركات‌تان را اصلاح كنيد تا به نتيجه مطلوب برسيد.

3)محكم و مطمئن صحبت كنيد

در حين سخنراني به گونه‌اي كلمات و عبارات را با اعتماد به نفس و مطمئن بيان كنيد تا مخاطب متوجه شود كه به صحبت‌هاي خود اعتماد و باور كافي داريد. اين اعتماد باعث مي‌شود مخاطب با دقت و باور بيشتري به صحبت‌هاي‌تان گوش كرده و به اجراي توصيه‌ها و پايندي به مطالب بيان شده، مصمم‌تر شود. اين مورد نيز يكي از روش هاي افزايش مهارت فن بيان در سخنراني است.

راهكار

براي اين‌كه بتوانيد به مخاطب بفهمانيد كه به سخنان خود باور و اعتماد كافي داريد:

  • صحبت‌هاي‌تان را در ابتدا با صدايي رسا و مطمئن شروع كنيد،

  • در صداي‌تان شور و اشتياق را بروز دهيد،

  • اتفاقاتي كه براي‌تان در طول مسير رخ داده را تعريف كنيد،

  • مثال‌ها و داستان‌هاي قابل درك بگوييد.

4)اعتماد به نفس داشته باشيد

بريده بريده حرف نزنيد و سخنراني خود را با اعتماد به نفس پيش ببريد. اعتماد به نفس به شما كمك مي‌كند كه به سخنان خود ايمان داشته و قرص و محكم آن‌ها را بيان كنيد. اين راهكار از آموزش تكنيك هاي بهبود فن بيان ، كه كمتر به آن توجه ‌شده است به شما كمك مي‌كند سخنراني پربار و عميق داشته باشيد.

راهكار

براي افزايش اعتماد به نفس، چندين بار در مقابل آينه و در حضور ديگران تمرين كنيد تا به سخنان‌تان مسلط شويد.

براي اين‌كه بتوانيد اعتماد به نفس خود را به خوبي افزايش دهيد، پيشنهاد مي‌كنم در اين زمينه مطالعه كنيد و آموزش ببينيد.

5)متكلم وحده نباشيد

سخنراني براي جمع و يا حتي يك فرد، كاري تيمي است و لازمه موفقيت در انجام هر كار تيمي، وجود همكاري متقابل است.

برخي از افراد گمان مي‌كنند كه بهترين و كامل‌ترين اطلاعات را در اختيار دارند و هيچ كس در سطحي نيست كه بتواند با آن‌ها هم‌صحبت شود. اين رفتار به كلي اشتباه است. بنابراين زماني كه براي جمعي صحبت مي‌كنيد، بدون در نظر گرفتن موضوع سخنراني، نبايد خود را جدا از مخاطب تصور كنيد.

به عنوان مهم‌ترين شاخصه‌ تكنيك ها و راه هاي تقويت فن بيان ، به ياد داشته باشيد در بيان سخنان خود و يا حتي تعريف كردن يك خاطره، هرگز خود محور نباشيد و در حين صحبت با ديگران تعامل مناسب برقرار كنيد.

راهكار

در طول مدت سخنراني، از مخاطبان كمك بگيريد و حدالامكان از آن‌ها دعوت كنيد تا به روي سن در كنار شما قرار بگيرند.

راه ديگر نيز اين است كه از سن، پايين بياييد و در بين مخاطبان به صحبت‌هاي‌تان ادامه دهيد. اين كار هم‌رنگي و صميميت شما را به مخاطب ثابت مي‌كند.

همچنين پيشنهاد مي‌شود كه در حين صحبت از افعال جمع و ضمير «ما» به جاي ضمير «من» استفاده كنيد.

 https://memariezendegi.com

  مقالات مناسب مطالعه:

راهنماي استفاده از كتاب معجزه شكرگزاري


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۰۰:۴۴ توسط:ميراحمدي موضوع: