آموزش رفع خجالت آموزش رفع خجالت .

آموزش رفع خجالت

فروشگاه اينترنتي آمازون

اين مقاله به نقل از سايت دنياي اقتصاد در اين وبلاگ قرار داده شده است.

فروشگاه آمازون كه در ابتدا كار خود را با فروش كتاب آغاز كرد، امروزه به يكي از اركان اصلي در تجارت الكترونيكي، پرداخت آنلاين، فروش سخت‌افزار، رسانه و ابزار و تداركات تبديل شده است. اين شركت كه همواره به‌ دنبال ورود به ديگر زمينه‌هاي تجارت بوده، امروزه به ‌يكي از مراجع روزمره خريداران و بازرگانان و يك نياز مدرن براي تمامي علاقه‌مندان به خريد تبديل شده است. همچنين سرويس پرايم، كه با پرداخت ۹۹ دلار به‌مدت يك سال براي مشتركان آمازون فعال مي‌شود، در حال حاضر بيش از ۸۵ميليون عضو در ايالات متحده دارد. اين رقم حدود دوسوم از خانوارهاي كل ايالات متحده را تشكيل مي‌دهد. شركت آمازون در سال ۲۰۱۶ به ركورد ۱۳۶ميليارد دلار فروش رسيد. امسال فروش آمازون در روز «پرايم» كه مشابه جمعه سياه در سراسر دنيا است، از مقدار فروش اين شركت در جمعه سياه و حتي روزCyber Monday هم گذشت و آمازون مقدار فروش شركت در اين روز را بزرگ‌ترين رخداد خريد آنلاين در تاريخ آمازون ناميد. حتي با وجود اينكه شركت آمازون خيلي به‌ درآمدزايي فكر نمي‌كند، اما سهام اين شركت باز هم رشد قابل توجهي داشته است. براي مثال سرمايه‌گذاري كه در سال ۱۹۹۷ حدود ۱۰۰ دلار در اين شركت سرمايه‌گذاري كرده باشد، ارزش سهام او در انتهاي امسال به ۶۳ هزار دلار مي‌رسد.

حمل و نقل، رمز موفقيت آمازون

رمز موفقت عظيم آمازون در تجارت الكترونيك به سيستم لجستيك اين شركت برمي‌گردد. آمازون در سال ۲ روز ارسال رايگان را براي تمامي مشتركان پرايم خود در نظر گرفته و همچنين سرويس ارسال رايگان ۲ ساعته در برخي شهرها و براي بيش از ۲۵ هزار قلم جنس را نيز اجرا مي‌كند. كمپاني‌هاي UPS و FedEx وظيفه انتقال اكثر اين محصولات را برعهده دارند. طبق آمار، آمازون در حال حاضر بيش از ۱۸۰ انبار، ۲۸ مركز دسته‌بندي، ۵۹ مركز ارسال بسته‌ها و ۶۵ منطقه معين براي ارسال‌هاي رايگان دو ساعته در اختيار دارد. طبق نتايج به‌دست آمده از تحقيقات، حداقل ۴۴ درصد از جمعيت آمريكا، در ۲۰مايلي يك انبار يا مركز پخش محصولات آمازون قرار دارند. ضمنا آمازون با خريد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي Whole Foods به قيمت ۷/ ۱۳ميليارد دلار مي‌تواند ۴۳۱ مركز پخش جديد را به آمار فعلي خود اضافه كند.

از ۳۵۱ هزار كارمند آمازون، بيش از ۹۰ هزار نفر از آنها در مراكز بسته‌بندي و ارسال اين شركت مشغول كار هستند. اظهارات كاركنان نشان مي‌دهد فضاي كار در اين مراكز بسيار سخت و بي‌رحمانه است و بسته‌بندي و ارسال بر تمامي كارها ارجحيت دارد. كارمندان مي‌گويند هرگونه تداخل در روند كاري از جمله دير كردن يا طول كشيدن زمان استراحت، يك امتياز منفي در سابقه كاري آنها در نظر گرفته مي‌شود. حتي استفاده از سرويس بهداشتي به‌دليل ايجاد تداخل در روند كاري خيلي توصيه نمي‌شود. كاركنان مراكز بر اساس امتيازات مثبت و منفي خود در پايان ماه رتبه‌بندي مي‌شوند و افراد پايين رتبه از اين مراكز اخراج مي‌شوند.

آمازون پرايم؛ قلب آمازون

سرويس آمازون پرايم در سال ۲۰۰۵ و زماني كه شركت در ركود نسبي قرار داشت و سرمايه‌گذاران منتظر ارائه طرح درآمدزايي انقلابي از طرف آمازون بودند، معرفي شد. اما جف بزوس مديرعامل آمازون همان موقع در مصاحبه خود گفت كه براي كسب درآمد از اين سرويس بايد كمي صبور باشيم، چرا كه نتايج آن را در چند سال آينده خواهيم ديد. او گفت: «اگر رضايت مشتريانمان را جلب كنيم، بازار سهام نيز در طولاني‌مدت رضايت ما را جلب خواهد كرد.» حال ۱۰ سال پس از اين اظهارات، سرويس آمازون پرايم به‌يكي از منابع كسب درآمد ميليارد دلاري شركت تبديل شده كه نه‌تنها دو روز ارسال رايگان، بلكه پخش موسيقي، سرويس پخش برنامه‌هاي نتفليكس، كتاب‌هاي الكترونيكي و دسترسي به بخش‌هاي خاص وب‌سايت آمازون را به مشتريان پرايم خود ارائه مي‌دهد. بزوس درباره سرويس پرايم مي‌گويد: «هدف ما از طريق آمازون پرايم اين است كه به مشتريان بفهمانيم در صورتي كه عضو پرايم آمازون نيستيد، پس در زندگي‌تان انسان مسووليت‌پذيري نيستيد.»

طبق آمار در حال حاضر بيش از ۶۳ درصد از كاربران آمازون از سرويس پرايم استفاده مي‌كنند و تخمين زده شده كه تا پايان سال ۲۰۱۷ بيش از نيمي از خانواده‌هاي آمريكايي از سرويس پرايم استفاده كنند. البته سرويس پرايم صرفا براي گرفتن ۹۹دلار از مشتريان نيست بلكه شواهد نشان مي‌دهد كه پرايم محبوب‌ترين سرويس شركت آمازون محسوب مي‌شود و به دليل كارآمدي آن، مشتريان علاقه زيادي به استفاده از آن دارند. مشتركان پرايم آمازون به‌طور ميانگين در سال بيش از ۱۳۰۰دلار خريد از وب‌سايت آمازون انجام مي‌دهند و ۷۸ درصد از اين افراد همواره ارسال رايگان دو روزه را دليل اصلي انتخاب اين سرويس مي‌دانند. آمازون در آخرين گزارش مالي سه‌ماهه خود اعلام كرد كه درآمد حاصل از سرويس‌هاي اشتراكي اين شركت در اين سه‌ماه حدود ۴/ ۱ميليارد دلار بوده است كه بخش اعظم آن مربوط به مشتركان پرايم مي‌شود. بخش ديگر اين درآمد هم از سرويس‌هاي اشتراكي پخش فيلم، موزيك، كتاب‌هاي الكترونيكي و... به‌دست آمده است. نكته مهم در رابطه با اين سرويس‌هاي اشتراكي اين است كه مشتركان با خريد اين سرويس‌ها خود را موظف به خريد مجدد از فروشگاه آمازون مي‌دانند و اين مساله موجب تضمين درآمد آمازون در آينده نيز خواهد بود.

سرويس كلاد آمازون (AWS)

سرويس وب آمازون كه با نام AWS هم شناخته مي‌شود در حال حاضر به ميليون‌ها مشتري در سراسر دنيا سرويس‌ مي‌دهد و از سال تاسيس آن يعني ۲۰۰۶، هرساله با رشد ۵۰ درصدي مشتريان همراه بوده است. اين سرويس در ابتدا به كمك چند مهندس برجسته با نام‌هاي بنجامين بلك، كريس پينكهام و تيم برنامه‌نويسي قدرتمندشان طراحي و ساخته شد. هدف از ساخت چنين سرويسي ايجاد فضاي ذخيره‌سازي اطلاعات براي تمامي افراد دنيا بود. طراحي و ساخت اين سرويس از اوايل دهه ۹۰ ميلادي آغاز شد و ابتدا تنها براي وب‌سايت فروشگاه آمازون استفاده مي‌شد اما با گسترش آن، امروزه اين سرويس براي تمامي كاربران دنيا قابل استفاده است.

پس از اينكه در سال ۲۰۰۳ اين دو مهندس طرح خود را با جف بزوس در ميان گذاشتند، او نيز به سرعت قبول كرد كه از اين سرويس به‌عنوان بخشي از تجارت و منبع درآمد آمازون استفاده كند. سرويس كلاد آمازون در سال ۲۰۰۵ براي استفاده تمامي مشتريان آمازون معرفي شد و از تابستان سال ۲۰۰۶ رسما براي كاربران سراسر دنيا قابل دسترسي بود. سرويس كلاد آمازون امروزه به شكل قابل توجهي در سراسر دنيا استفاده شده و البته قدرتمندترين سرويس كلاد در دنيا هم محسوب مي‌شود، چرا كه ديگر رقباي فعال در اين زمينه با فاصله زيادي نسبت به سرويس AWS در رده‌هاي بعدي قرار دارند. در حال حاضر ۳۴درصد از خدمات كلاد در سراسر دنيا با سرويس AWS آمازون انجام مي‌گيرد و سرويس‌هاي كلاد مايكروسافت، گوگل و آي‌بي‌ام روي هم رفته ۲۴ درصد از اين سهم را تشكيل مي‌دهند. البته با گسترش و توسعه ديگر كمپاني‌ها مطمئنا اين آمار نيز دچار تغييراتي خواهند شد اما چيزي كه كاملا واضح است اينكه شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات كلاد در حال حاضر درآمدهاي هنگفتي از اين راه كسب مي‌كنند. براي مثال بخش اعظم درآمد شركت آمازون در سه‌ماه دوم امسال از سرويس AWS اين شركت به‌دست آمده است.

سخت‌افزاري

شركت آمازون در گذشته سخت‌افزارهاي مختلفي را تحت برند خود معرفي كرده كه چندان موفقيتي كسب نكرده‌اند اما همان‌طور كه مي‌دانيد ميليون‌ها نسخه از اسپيكر «اكو» اين شركت در آمريكا و سراسر دنيا به‌فروش رفته و محبوبيت خاصي در بين مشتريان به‌ويژه طرفداران دستيارهاي صوتي هوشمند پيدا كرده است. اسپيكرهاي اكو كه از دستيار صوتي هوشمند «الكسا» بهره مي‌برند در مدل‌هاي مختلفي از جمله اكو دات، اكو لوك و اكو شو عرضه مي‌شوند كه هركدام قابليت‌هاي متفاوتي دارند. ميزان بالاي محبوبيت اين اسپيكرها موجب شد ديگر كمپاني‌ها از جمله گوگل (گوگل هوم) و اپل (هوم پاد) هم شروع به ساخت چنين اسپيكرهاي هوشمندي كنند. البته با توجه به حضور طولاني‌مدت اسپيكرهاي اكو در بازار، گوگل و اپل كار سختي براي جلب مشتري و رقابت با آمازون خواهند داشت.

در كل شركت آمازون به‌دنبال ورود به‌ بخش‌هاي مختلفي از تجارت الكترونيك است و همچنين در اين زمينه از به‌خدمت گرفتن ديگر شركت‌ها و فروشگاه‌هاي اينترنتي هم دريغ نمي‌كند. در همين چند سال شركت آمازون فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي Wole Foods را با قيمت ۷/ ۱۳ ميليارد دلار و شركت Quidsi را در سال ۲۰۱۰ با قيمت ۵۴۰ميليون دلار خريداري كرد تا گستره محصولات خود را بيش از پيش افزايش دهد. شايد افزايش تنوع محصولات در فروشگاه‌هايي مانند آمازون يا والمارت كار را براي مشتريان بسيار ساده‌تر كرده اما بايد در نظر داشت كه رشد اين شركت‌ها از طرف ديگر نابودي تدريجي كسب و كارهاي كوچك و حتي شركت‌هاي متوسط رقيب را نيز به‌همراه خواهد داشت.

آمازون داستان موفقيت

 

منبع:

آمازون داستان موفقيت


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ساعت: ۰۶:۲۳:۰۰ توسط:ميراحمدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :