آموزش رفع خجالت آموزش رفع خجالت .

آموزش رفع خجالت

آموزش رفع خجالت و كم رويي

آموزش رفع خجالت و كم رويي

خجالت و كم رويي در جامعه ي ما به شدت زياد است.اين خجالت و كم رويي باعث ايجاد تعارف هاي بي حساب مي شود.براي مثال خجالت مي كشيم زودتر از كسي وارد جايي شويم و مدام جلوي در تعارف مي كنيم كه تورو خدا شما اول بفرماييد و خواهش مي كنم بفرماييد و امثال اين صحبت ها .

اما اگر درست بررسي كنيم مي بينيم كه خجالت مي كشيم و آنقدر اعتماد به نفس و عزت نفس نداريم كه تعارفات الكي را كنار بگذاريم.

 

كم رويي و خجالتي بودن از ما موجودي مي سازد كه فقط به مردم خدمت مي كند و مي وشد ابزار دست مردم و متاسفانه هميشه سودجوياني وجود دارند كه از افراد خجالتي سواستفاده كنند.

مثلا چون مي دانند افراد خجالتي توانايي نه گفتن ندارند از آن ها درخواست قرض كردن پول مي كنند و فرد خجول هم از روي كم رويي مجبور مي شود قبول كند و پولش را به فردي قرض بدهد كه مي داند پس نمي دهد.

اگر مي خواهيد كمر همت ببنديد و كم كم خجالتي بودن را كنار بگذاريد اين مقاله براي شروع مناسب است.

آيا در اجتماع فردي خجالتي هستيد؟

كمرويي اجتماعي - از بين بردن حس خجالت

اگر اينطور است، بايد بدانيد كه تنها نيستيد. نزديك به نيمي از آمريكايي‌ها مي‌گويند خجالتي هستند و به نظر مي‌رسد كمرويي مسئله‌اي جهاني و رو به افزايش است. تكنولوژي هم در اين موج كمرويي نقش بسزايي دارد و هر روز آدم‌هاي بيشتري مي‌توانند پشت كامپيوتر خود مخفي شوند و از برخورد‌هاي رو در رو دوري كنند.

حتي انسان‌هاي خجالتي معمولي هم حالا مي‌توانند بهانه‌اي براي دوري از تعاملات اجتماعي و موقعيت‌هاي جديد داشته باشند؛ تنها چيزي كه آنها براي معاشرت يا دوستي نياز دارند فشار دادن دكمه‌هاي كامپيوتر است. فرصت‌هاي رو به كاهش براي ارتباطات رو در رو در زندگي كاري و شخصي، آدم‌هاي خجالتي را در شرايط نا‌مساعد فزاينده‌اي قرار مي‌دهد، چرا كه آنها در روال عادي زندگي روزانه‌شان مهارت‌هاي اجتماعي را تمرين نمي‌كنند.

پيشنهادهاي وب

۶ روش تغذيه چربي‌سوز با ماست

شيك ترين مهمانداران هواپيمايي مشخص شدند

حتي قبل از شهرت فعاليت‌هاي اجتماعي آنلاين و ارتباطات سايبري، كمرو بودن، به طور شگفت‌انگيزي، امري شايع ميان آمريكايي‌هاي زيادي بوده و اين مسئله در فرهنگ‌هاي ديگر مثل ژاپن و تايوان شايع‌تر نيز بوده است.

دكتر فيليپ زيمباردو (Philip Zimbardo)، در سال ۱۹۷۵ روانشناس دانشگاه استنفورد مقاله‌اي براي مجله‌ي روانشناسي امروز نوشت به نام «بيماري‌اي اجتماعي به نام خجالت». اين مقاله بر پتانسيل سرايت كمرو‌يي تاييد مي‌كرد. در اين مقاله از ۸۰۰ نفر، ۴۰ درصد گفته بودند كه خجالتي هستند. مسئله‌ي جالب‌تر اينجاست كه به نظر ديگران، بسياري از كساني كه خود را خجالتي مي‌نامند، اصلا خجالتي به‌نظر نمي‌رسند.

آدم‌ هاي خجالتي - از بين بردن حس خجالت

تحقيقات اخير درباره‌ي كمرويي نشان مي‌دهد كه بخش عمده‌ي خجالتي‌بودن آدم‌ها از نظر ديگران پنهان است. در حقيقت، تنها درصد كمي از آدم‌هاي خجالتي (حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد) آشكارا ناراحتي خود را بروز مي‌دهند ولي تمامي اين آدم‌ها از درون زجر مي‌كشند.

دكتر برناردو كاردوكي، سرپرست مركز تحقيقات كمرويي دانشگاه جنوب‌شرقي اينديانا، مي‌گويد: «رفتار ظاهرا ملايمِ آدم‌هاي خجالتي، درون آشفته و ناراحت‌شان را پنهان مي‌كند. «خجالت» نشان مي‌دهد كه آنها بي‌نهايت خود‌آگاه هستند و دائما منفي‌وار خود را مورد قضاوت قرار مي‌دهند و به طور طاقت‌فرسايي مي‌خواهند بدانند ديگران درباره‌ي آنها چه فكر مي‌كنند. در حالي كه ديگران مشغول سلام و احوال‌پرسي هستند، آدم‌هاي خجالتي در حال برنامه‌ريزي براي كنترل تصور‌ عمومي مردم از خود هستند. اكثر آدم‌هاي خجالتي وقت و انرژي بسيار زيادي را صرف پنهان‌كردن كمرويي خود مي‌كنند.»

اين افراد ممكن است در محيط‌هاي اجتماعي، راحت و داراي اعتماد‌به‌نفس به‌ نظر بيايند، ولي اغلب مشغول مكالمه‌اي دروني و منفي هستند و احساس خوب‌ نبودن و ناامني مي‌كنند و از خود مي‌پرسند چطور توسط ديگران ديده يا قضاوت مي‌شوند. چه خجالتي‌بودن پنهان باشد چه آشكار، باعث آسيب به كساني مي‌شود كه آن را تجربه مي‌كنند.

 

  • خجالتي‌ها دچار مشكلات اجتماعي مي‌شوند، مثل دشواري در ملاقات با آدم‌ها و يافتن دوست‌هاي جديد كه مي‌تواند منجر به انزوا، تنهايي و افسردگي شود.
  • آنها وقتي كه آشكارا مضطرب هستند، كم‌حرفي‌شان ممكن است باعث شود سايرين فكر كنند كه آدم‌هايي مغرور و پر‌افاده‌اي هستند يا علاقه‌اي به صحبت ندارند.
  • آدم‌هاي خجالتي دائما حواس‌شان به ظاهر و رفتارشان است و به شدت مراقب حركات خود هستند.
  • آدم‌هاي خجالتي بين ترس از نامرئي بودن و ديده‌نشدن يا ديده‌شدن و بي‌ارزش بودن گير افتاده‌اند.

مشكلات خجالتي بودن - از بين بردن حس خجالت

 

در بزرگسالان عوامل زيادي موجب كمرويي اجتماعي مي‌شود. اين عوامل شامل فرهنگ (به طور كلي، غربي‌ها كمتر از شرقي‌ها احساس خجالت مي‌كنند)، نوع تربيت، مزاج آدم‌ها، عوامل موروثي و تجارب زندگي مي‌شود. عوامل كمرويي هر چه باشد، اكثر مشكلات كمرويي قابل كنترل است و مي‌توان بر آنها غلبه كرد.

يكي از بهترين موضوعات براي شروع، خود‌آگاهي و درك چگونگي كمرويي شما است. به موقعيت‌هايي فكر كنيد كه باعث مي‌شوند خجالت بكشيد، مثل ملاقات با آدم‌‌هاي جديد و بودن در جمع‌هاي عمومي يا صحبت با شريك بالقوه‌ي زندگي عاشقانه‌تان.

خجالتي‌ بودن خود را چطور بروز مي‌دهيد؟ دروني و از طريق مواظبت از حركات خود يا فيزيكي، مثل اضطراب در رفتار و طرز ايستادن‌تان، از ياد بردن كلمات يا كناره‌گيري و دوري‌ گزيدن از ديگران؟

اگر نشانه‌هاي دروني و فيزيكي اضطراب را به عنوان قسمتي از كمرو‌ بودن تجربه كرده‌ايد، مهارت‌هاي آرامشي مثل «تنفس آگاهانه» يا تنفس‌درماني مي‌تواند كمك كند علائم را تحت كنترل خود در‌بياوريد. بايد كاملا از علائم و نشانه‌هاي اضطراب خلاص شده باشيد تا بتوانيد رفتار‌هاي جديد و همراه با اعتماد به نفس را شروع كنيد.

درك كامل خود و چگونگي تاثيرگذاريِ خجالت‌زدگي بر اعتماد‌ به نفس شما، مي‌تواند به شما كمك كند مشكل را ريشه‌يابي كنيد. در موقعيت‌هاي اجتماعي چند شيوه وجود دارد كه مي‌تواند كمك كند خجالت خود را كنار بگذاريد و اعتماد‌ به نفس خود را از نو بسازيد:

۱. با موقعيت‌هاي كوچك و بدون تهديد شروع كنيد

اين مورد مي‌تواند شامل فروشگاه‌ها، موزه‌ها يا حتي جايي باشد كه به مدت كوتاهي با جمعيت زيادي برخورد داشته باشيد. مي‌توانيد برخوردهاي اجتماعي را با لبخند‌ زدن و گفتن سلام به هر چند نفري كه مي‌توانيد شروع كنيد. از يك نفر ساعت بپرسيد، از شخص ديگري تعريف كنيد و يا به كسي كمك كنيد. راه‌هاي ساده‌اي برايصحبت‌كردن با ديگران پيدا كنيد. در معرض موقعيت‌هاي تهديد‌كننده قرار گرفتن مي‌تواند به آهستگي كمك كند بر ترس‌هاي خود غلبه كنيد.

۲. مهارت‌هاي مكالمه‌اي را تمرين كنيد

چند موضوع آماده براي صحبت با آدم‌هايي كه مي‌بينيد، داشته باشيد. مثل اتفاقي خبري و يا نظري درباره‌ي اتفاقات اطراف‌تان. سوال‌هايي با پايانِ باز بپرسيد و جواب‌هاي نفر مقابل را دنبال كنيد. حتي مي‌توانيد قبل از اينكه در موقعيت قرار بگيريد، بعضي از اين موضوعات را با خود تمرين كنيد.

۳. به ياد داشته باشيد كه اكثر مردم آنقدر‌ها هم به شما اهميت نمي‌دهند

انسان‌ها خيلي بيشتر از آنچه فكرش را بكنيد به ظاهر و صحبت‌هاي خودشان اهميت مي‌دهند. آنها خيلي كمتر از چيزي كه شما از مهارت‌هاي اجتماعي خود و مسائل وابسته به آن مي‌ترسيد، به رفتارهاي شما توجه مي‌كنند. اين حقيقت به‌تنهايي بايد بتواند مقداري از حس وحشت، نگراني و ناراحتي شما را كاهش دهد.

۴. كارهاي درستي كه انجام داده‌ايد را هدفمند كنيد

بعد از برخوردي اجتماعي به جاي اينكه به اشتباهات و ايرادات خود بچسبيد، به كارهاي خوبي كه در آن موقعيت كرده‌ايد و اينكه چطور بر يك لحظه‌ي خجالت‌آور غلبه كرده‌ايد، تمركز كنيد. تمرين زياد، موفقيت‌هاي بيشتري را به دنبال خواهد داشت.

۵. توقعات واقع‌بينانه‌ داشته باشيد

توقعات وافع بينانه

بسياري از آدم‌هاي خجالتي، وقتي بحث موقعيت‌هاي اجتماعي پيش مي‌آيد، خود را پايبند معيارهاي كمال و بهبودهايي غيرممكن و دست‌نيافتني مي‌كنند. آنها وقتي به چيزي كه مي‌خواهند، دست پيدا نمي‌كنند، خود را به شدت سرزنش مي‌كنند. شما نبايد براي اينكه برخورد موفقي با آدم‌ها داشته باشيد، اصطلاحا مجلس گرم‌كن باشيد. قبل از اينكه عازم موقعيتي اجتماعي باشيد، براي خود هدف‌هاي واقع‌بينانه‌اي تعيين كنيد.

 

۶. قبول كنيد كه چندتايي رد درخواست و پذيرفته نشدن كاملا عادي است

هر‌ چند‌ وقت يكبار، همه‌ي آدم‌ها، چه خجالتي باشند يا نه، نوعي از پس زده شدن و پذيرفته نشدن از جانب ديگران را تجربه مي‌كنند. همه از شما خوش‌شان نمي‌آيد و اين ايرادي ندارد. توقعات خود را از اين بابت به درستي كنترل كنيد. معمولا پس زدن هيچ ربطي به شخصي كه طرد شده ندارد. هدف شما انجام تلاش‌هاي عادي براي ارتباط با جامعه است و بايد بدانيد كه بعضي‌ها از برخورد‌ها جواب مي‌دهد و بعضي هم نه. بايد روي برخورد‌هايي كه جواب داده‌اند تمركز كنيد.

اگر از اعتماد‌ به نفس ضعيف رنج مي‌بريد و يا تجربه‌ي ميزاني از كمرويي، شما را از لذت‌بردن با ديگران منع مي‌كند، مي‌توانيد كارهاي كوچك و قابل كنترلي انجام دهيد تا از دست اين شرايط خلاص شويد. هر موقعيت كوچكي منجر به پيشرفت‌هاي افزايشي در اعتماد‌ به نفس شما مي‌گردد.

پشت كامپيوترتان مخفي نشويد و براي تلاش نكردن بهانه نياوريد يا از ملاقات با آدم‌هاي جديد دوري نكنيد. شما تنها كسي هستيد كه مي‌تواند خود را از رابطه‌هاي بالقوه‌اي كه مي‌تواند براي شما شادي به ارمغان بياورد و افق‌هاي جديدي را به روي‌تان بگشايد، محروم كند.

با ايجاد ارتباطي دوباره با آدم‌هاي واقعي، با زندگي عهدي دوباره ببنديد و به بقيه اجازه دهيد لذتِ بودن با شما را تجربه كنند.

برگرفته از: Liveboldandbloom

 


برچسب: خجالت، رفع خجالت، كم رويي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۰۷:۲۲:۰۲ توسط:ميراحمدي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :