آموزش رفع خجالت آموزش رفع خجالت .

آموزش رفع خجالت

خجولي و نشانه هاي آن

نشانه خجولي؟

براي اينكه متوجه بشويم كه خجول هستيم يا نه، بايد رفتارهاي مختلف آن را شناسايي كنيم كه آيا در ما وجود دارد؟ 
اگر يكي از رفتارهاي زير را داريم، بايد رفع خجولي را جدي بگيريم:

  • از موقعيت هاي مختلف دائما فرار مي كنيم. مثلا به هيچ وجه يكبار هم خودمون را شرايطي قرار نمي دهيم مثل: سخنراني كردن، صحبت در جمع، ارائه دانشگاهي، شركت در يك كلاس آموزشي و …
  • نمي توانيم حق خودمان را بگيريم و راحت مي گذاريم حقمان خورده شود. مثلا در شركتي هستيم كه حتي چندين ماه حقوق نگرفتيم و هيچ چيزي نمي گوييم و هيچ اقدامي نمي كنيم.
  • از نه گفتن مي ترسيم و نمي توانيم به اشخاص مختلف نه بگوييم و اينكه روش اشتباه براي نه گفتن انتخاب مي كنيم. مثلا جايي كه دوست نداريم برويم يا پولي كه نمي خواهيم قرض بدهيم و هزاران مثال روزمره كه بايد به شكلي اصولي نه گفت.
  • از نه شنيدن به شدت مي ترسيم و به خاطر همين، به هيچ وجه نمي توانيم براي درخواست كردن اقدام كنيم. مثل درخواست دوستي، درخواست شغلي و …

مقاله چگونه بر ترس از رد شدن غلبه كنيم؟ ترس از نه شنيدن

  • احساسات خودمان به اعضاي خانواده يا دوستان را نمي توانيم ابراز كنيم. مثلا حتي بغل كردن پدر و مادر را هم خيلي از افراد مشكل دارند و يك عمر را با اين خجالت سپري مي كنند! يا همين طور گفتن اينكه «دوستت دارم»
  • تعارفات الكي داريم. مثلا با يك نفر آشنا هستيم به اسم تعارف، خيلي چيزها را نمي گوييم و يا اينكه يك سري كارها كه درست است را انجام نمي دهيم و به خاطر همين بعدا به مشكلي مي خوريم.
  • مي گذاريم كه ديگران راحت به ما توهين كنند. مثلا يك نفر در شركتي كار مي كند و چون يك فردي مافوق او وجود دارد، پس اجازه مي دهد كه آن فرد به او توهين كند تا اينكه شغلش را از دست ندهد.
  • در برخورد با جنس مخالف كاملا مشكل داريم. مثلا در كلاسي كه مي شود يك سوال از يك جنس مخالف پرسيد و آن سوال هم به ما خيلي كمك مي كند، از آن منصرف مي شويم.

در نهايت همه اين رفتارها باعث مي شود كه ما ضررهاي زيادي كنيم و از زندگي لذت كافي نبريم. 
فردي كه نتواند حق خود را بگيرد، مطمئنا نمي تواند حس خوبي داشته باشد. يا فردي كه مي ترسد نه بشنود، خيلي از موقعيت ها را از دست مي دهد و از مسير موفقيت دور مي شود.

رفع خجولي-2

چه قدر خجول هستيد؟

حالا با توجه به موارد گفته شده، فكر مي كنيد كدوم رفتارهاي خجولي را داريد؟ كدام موارد را فكر مي كنيد كه خيلي عالي هستيد و يا اينكه بايد بيشتر تلاش كنيد؟ 
هر كسي ممكن است در بعضي موارد مشكل خيلي اساسي داشته باشد و سال ها با آنها زندگي مي كند. همچنين ممكن است كه مشكلي اساسي نباشد ولي در عين حال، در آن زمينه ها خيلي حرفه اي عمل نمي كند. 
در هر صورت اينكه به آگاهي برسيد خيلي مهم است و پيشنهاد مي كنم كه در ارزيابي خودتان خيلي هم مثبت نباشيد چون كه معمولا ما در ارزيابي خود مشكل داريم و فكر مي كنيم كه خيلي بهتر هستيم! 
در نهايت با بررسي كه انجام داديد، از ۱ تا ۱۰ به خودتان يك نمره دهيد. به معني اينكه ۱ ضعيف ترين و ۱۰ قوي ترين در زمينه خجول نبودن است. 
همچنين مي توانيد در زير اين مقاله، نظراتتان در مورد خجولي و نمره خودتان را بنويسيد. 
در مقاله هاي بعدي با ما همراه باشيد تا در مورد موضوع فوق العاده مهم خجولي بيشتر بدانيد و از راهكارهاي ارائه شده نهايت استفاده را ببريد. 

برگرفته از سايت علي محمديان دات كام

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ دى ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۳۵:۰۱ توسط:ميراحمدي موضوع: